
Ліс рубають – порти летять. Щодо протестів в Білгород-Дністровському
Варто лише уважніше придивитися до регіональних ЗМІ, як виявляється, що на Україні безліч новин окрім АТО й києво-фейсбучних новин (це коли один фейсбук-політик б’є пику іншому і потім це ще два дні обговорюється).
Так от. 14 березня на акцію протесту вийшли 800 працівників порту в Білгород-Дністровському. 800 – це в Києві небагато, а в 50-тисячному райцентрі це 2% мешканців. І привід серйозний – люди протестують проти захоплення порту олігархом. Це вам не надгробок до російського посольства тягати.
Питання має свою історію. Ще в лютому одеські ЗМІ повідомляли про те, що готується передача в оренду найбільш прибуткових об'єктів цього морського порту. При цьому в договорі оренди (якщо так можна назвати документ обсягом у два папірця) не вказані права та обов'язки сторін, розмір орендної плати, строк дії договору і т.п. важливі умови. Іншими словами, прибуток від перевалки лісу замість держави починає отримувати лівий дядько (за словами докерів – миколаївський олігарх Присяжнюк), якого, раптом щось, навіть притягнути до відповідальності нема за що. Не вчасно заплатив? А невідомо, коли він повинен був заплатити, і чи повинен взагалі. При цьому в користування «орендарю» (компанії зі статутним капіталом в 2500 грн. – 100 доларів!) відходять причали, склади, адмінбудівлі загальною площею більше 60 тис. м3. Підписали це неподобство, якого я й за Януковича не пригадаю, і директор порту, і місцевий представник ФДМУ – не здивуюся, що обидва успішно пройшли люстрацію.
Буквально тиждень тому я про порти вже писав. Але схема, застосована в Білгород-Дністровському набагато нахабніша і цинічніша по відношенню і до державної власності і до працівників порту. Трудові договори їм доводиться укладати вже не з адміністрацією порту, а з орендарем, тобто докери позбавляються всіх державних гарантій. Ви ж не думаєте, що компанія зі статутним фондом у розмірі 100 доларів збирається платити білу зарплатню, оплачувати лікарняні та відпустки?
Вкрай цікава схема, через яку порт і прибуток фактично йдуть у приватну кишеню. Порт живе з експорту необробленого лісу, що не дуже зисковно для економіки. Рада приймає рішення, яке обмежує експорт такої деревини. І нічого не залишається, як віддати «непотрібний» порт в оренду. Браво, інтереси держави захищені, сировинний експорт скорочується. Як то кажуть, благими намірами вимощена дорога в пекло.
Але що ж робити з портом? Дивно, що про це доводиться думати докерам, а не тим, хто за це зарплатню отримує. Робочі висунули досить поширену в області вимогу: статус «порто-франко», тобто порту, перевалка в якому звільнена від митних зборів. Працівники порту вважають, що це забезпечить порту гарантоване завантаження, а значить і прибуток. А прибутковий актив буде вже набагато складніше спихнути в оренду, використовуючи хитрі схеми. Не скажу за правильність їхніх розрахунків, але добре знати, що про прибутковість держвласності переживає хоч хтось в країні – на працівників ФДМУ в цьому плані надії явно немає. Інакше б колишні керівники цієї структури не накладали на себе руки такими темпами – двоє за півроку.
А взагалі, коли олігархи починають бути патріотами, це вірна ознака: десь щось вкрали.
Точка зору автора може не збігатися з точкою зору редакції